Pinterest inzetten als strategische marketing tool doe je zo

Pinterest inzetten als strategische marketing tool

Pinterest inzetten als strategische marketing tool doe je zo

Pinterest is nog een relatief nieuw social media platform en blijkt na onderzoek nog niet volledig bekend te zijn bij alle marketeers, pr-bureaus en het publiek. Toch kan de inzet van dit platform een ontzettend verstandige keuze zijn. Alleen al voor de unieke bezoekersaantallen per maand zou mening brand een moord willen doen: er komen gemiddeld zo’n 18 miljoen mensen in alleen de VS een kijkje nemen op het platform.

Wat is Pinterest?

Pinterest werkt door middel van borden waarop foto’s, content, links en video’s ‘gepind’ – posten of uploaden – kunnen worden. Pinterest is het oldskool prikbord in een nieuw jasje. Maar Pinterest is meer dan een prikbord. Het vormt ook een online community waar men de gepinde content weer kan repinnen – reposten – en kan liken. Het klikken op de foto’s op één van de vele inspiratieborden (bijvoorbeeld food, architectuur, interieur, geschiedenis, travel, lifestyle, etc.) leidt je direct naar de bron van de content. Natuurlijk bestaat ook op Pinterest de mogelijkheid om elkaar te volgen en zijn er diverse apps gelanceerd om het pinnen vanaf verschillende devices zo makkelijk mogelijk te maken.

Pinterest als marketing tool

Pinterest is het virtuele scrapbook dat je kan helpen om je merk te doen groeien, omdat het je gelegenheid biedt de persoonlijkheid van je merk (gecontroleerd) naar buiten te brengen. Door de borden vol te pinnen met wat het brand inspireert en hetgeen dat past bij de geconstrueerde persoonlijkheid, geef je de klant als het ware een inkijkje in het brein van het merk. En dat voegt een extra dimensie toe aan de merkbeleving.

Het grootste gedeelte van de actieve gebruikers van Pinterest, 84%, bestaat uit vrouwen. Het lijkt dan ook logisch om het platform vooral in te zetten wanneer de klantendatabase bestaat uit vrouwen, maar in werkelijkheid heeft iedere brand met sterke visuele componenten baat bij het gebruik van Pinterest.

Brand awareness

Het digitale scrapbook biedt ideale kansen om brand awareness te vergroten terwijl de huisstijl en kernwaarden in het achterhoofd worden gehouden. Pinterest is de perfecte tool om de (toekomstige) klant te inspireren met een goed uitgedachte brand voice. Op Pinterest draait het merk niet alleen maar om product en brand images, maar om de gehele beleving. Het identificeren met de brand, het aangaan van de digitale interactie en het leren kennen van de brand vormen een grote rol. Wat inspireert het merk en inspireert dat de klant ook?

Traffic

Alle gepinde content op Pinterest linkt direct terug naar de bron waar de afbeelding vandaan komt wanneer deze van het web af gepind is, of optioneel naar de toegevoegde link wanneer de content geupload is. Als de afbeelding prikkelt en nieuwsgierigheid oproept, leidt een simpele klik al meteen naar de bron. En met het grote aantal unieke bezoekers kun je je wel voorstellen dat dat een effectieve manier is om verkeer naar de website van een merk te drijven.

CRM

Pinterest vormt een digitaal inkijkje in het hoofd van de potentiële klant. Het geheel aan borden op de accounts geeft een visuele weergave van de interesses en inspiratie van miljoenen mensen.  Op die manier kan Pinterest ook ingezet worden als een Customer Relationship Marketing tool. Welke reisjes staan op de bucketlist? Welke ideeën wil de klant echt toepassen in het interieur? Of welke gerechten zijn een absolute favoriet? Met een blik op de verschillende Pinterest accounts kunnen marketeers op een non-intrusive way waardevolle informatie verkrijgen op emotionele hoogte, zonder daarbij de privacy van de (toekomstige) klanten te schaden.

Pinterest inzetten

Bovenstaande toepassingen klinken alsof Pinterest een pareltje is voor iedere marketeer met al deze nieuwe mogelijkheden op marketingtechnisch gebied. Is dat ook zo? Wellicht niet voor alle brands. Het hangt immers af van de vraag of de doelgroep actief is op het platform en in welke mate. Voor veel fashion, food en lifestyle-gerelateerde brands is Pinterest absoluut een effectief middel: de doelgroep bestaat dikwijls uit een grote groep vrouwen. Voor autoleveranciers, bouwmarkten en meubelfabrikanten is het medium waarschijnlijk niet zo geschikt, al zijn er natuurlijk ook heus wel mannen te vinden op Pinterest.

Wil je weten hoe je Pinterest binnen een bepaalde niche effectief in kan zetten om het verkeer naar je website, de brand awareness en je CRM te vergroten? Kijk dan eens hier hoe je Pinterest in kan zetten voor een lifestyle of travel brand.

Gebruik jij Pinterest al als marketing tool?

 Bron: Marketers’ interest in Pinterest, Marketing News by Laura Schlereth

Leave a comment