Pinterest voor lifestyle en travel brands: hoe zet je het in?

Pinterest voor lifestyle en travel brands

Pinterest voor lifestyle en travel brands: hoe zet je het in?

Pinterest kan lifestyle en travel brands helpen om de doelgroep op een andere manier te leren kennen, zoals je kon lezen in dit artikel over het strategisch inzetten van Pinterest als marketing tool. Pinterest kan helpen bij het managen van je CRM, als grote verkeersdrijver of om brand awareness te creëren. Maar hoe doe je dat precies voor een lifestyle of travel brand? Wat heeft Pinterest dat alle andere sociale media niet hebben?

Imago op Pinterest

De afbeeldingen en de content die je pint op de borden van je merk, geven een bepaald beeld af aan de (toekomstige) klant. Welke stijl wil jij met het merk uitdragen? Is dat stoer en met een randje of liever lieflijk en met veel kleuren? De afbeeldingen die je kiest om te pinnen en repinnen dragen bij een aan geconstrueerd beeld dat de klant heeft van het merk. Een goede Pinterest strategie ondersteunt de andere communicatie-uitingen in stijl, woordkeus, kleurgebruik en boodschap. Maar de kunst van Pinterest zit ‘m erin om meer te pinnen dan alleen de communicatie-uitingen afkomstig van het merk zelf, het gaat een stapje verder door te zoeken wat grenst aan de uitingen van het merk of wat past bij de leefwereld van de (toekomstige) klant.

Pinterest kan ervoor zorgen dat je je klant meeneemt naar een wereld, een dimensie, die verder gaat dan verkopen en kopen. Deze invalshoek, het meevoeren van de klant naar een andere wereld om de volledige beleving te geven van wat het merk inhoudt, lukt alleen wanneer er consistent en ‘op een natuurlijke manier’ gepind wordt. Hoe je dat doet?

Moodboard

Het kan ontzettend helpen om een moodboard te maken van de kleuren, beelden, boodschappen die passen bij het bedrijf. Het gaat er hierbij niet zozeer om dat het klopt bij de producten die het merk verkoopt (al is dat natuurlijk wel handig), maar dat er een match bestaat tussen het imago van het merk en de leefwereld van de klant. Inspireren. Laten beleven. Maak het levendig.

Bouw een strategie rondom je producten

Natuurlijk heeft iedere strategie uiteindelijk het doel om klanten binnen te slepen. Waarom zou je alle moeite doen om content te ontwikkelen, fotografen professionele foto’s te laten schieten om deze vervolgens doelloos rond te laten slingeren op internet? Maar de consument van nu is slimmer dan vroeger. Kritischer en minder snel tevreden. Zodra men doorheeft dat er iets aan ze ‘verkocht’ wordt op een medium als Pinterest, haakt men ofwel af ofwel daalt de waardering van het merk. Pas dus op met het promoten van je eigen producten op Pinterest. Een strategie die beter werkt is om een wereld om het product heen te bouwen.

Vertel een verhaal

Deel je producten aan de hand van een groter verhaal. Zoals een roadtrip met daarin een aantal hotels van het merk dat je vertegenwoordigt. Of wat dacht je van een culinaire tour door Nederland langs wat hotspots? Wees hierin creatief, maar maak het wel natuurlijk.

Kyle Andrews, senior vice president van global brand marketing van het merk Kate Spade, geeft het volgende voorbeeld:

The company’s Think Colorfully board features very few fashion-oriented pictures. Instead, it displays a Great Gatsby book cover and a Van Gogh painting of oleanders. Andrews says that the brand’s strategy seems to be successful so far: It has generated more than 20,000 followers with very little promotion.

Ook een belangrijk punt: zorg dat het emotie opwekt. Zo kun je als healthy food brand bijvoorbeeld denken aan een bord dat je bestaat uit afbeeldingen van mensen die aan het fitnessen zijn, gezonde recepten die gedeeld worden (gemaakt met jouw product) en enkele afbeeldingen van het product zelf. Geef de consument op Pinterest een totaalbeleving op ieder bord. Doe het goed en je bent zo heel wat fans rijker.

Haal alles uit de pins

Om pins optimaal te gebruiken is het belangrijk dat je de gepinde afbeeldingen linkt naar relevante onderdelen van de bedrijfswebsite. Een vakantiefoto in Turkije? Leid je klant door naar een blog over de bestemming of een pagina met meer informatie. Je zou zelfs een linkje toe kunnen voegen naar een boekingsmodule, hoewel dat risicovol is en verkeerd geïnterpreteerd zou kunnen worden door de Pinterest gebruiker.

Daarnaast is het belangrijk om aan iedere pin een goede beschrijving toe te voegen en te werken met heldere zoekwoorden in de titels. Je helpt zo niet alleen Google een handje (de SEO van Pinterest draait op deze onderdelen), je maakt meteen duidelijk voor de toekomstige klant wat ze bij de pin mogen verwachten en bent beter zichtbaar in de zee aan afbeeldingen op Pinterest.

Pin Etiquette

Het internet werkt zo met haar eigen regels binnen de rechtspraak: het informatierecht. Als je geen dure claim aan je broek wil hebben, kun je het beste maar de Pin Etiquette opvolgen.

  • Vermeld altijd de originele bron van de ge(re)pinde afbeelding.
  • Weet je de bron niet? Jammer van de mooie foto, maar afbeeldingen van secundaire bronnen zoals blogs en andere websites kun je toch beter vermijden.
  • Pinterest houdt zelf een oogje in zeil wat betreft het opvolgen van copyright en heeft opties open gesteld voor website-eigenaren bepaalde content te beschermen. Houd je aan deze regels en zoek niet naar mazen in de wet.

 Meet je succes

De laatste stap om Pinterest actief in te zetten is het meten van je succes. Dat is iets dat je inderdaad achteraf doet, maar dat je moet zien als een voorspelling van de toekomst. Welke pin werkte goed? Kun je ontdekken waarom? Hoeveel likes, repins en reacties heb je ontvangen? Er is blijkbaar iets geweest aan die pin dat men aantrok, dat emoties opriep of dat om welke reden dan ook positief ontvangen is. Als je veel van deze pins naast elkaar zet kun je misschien een patroon ontdekken en dat kun je weer toepassen in de toekomst. Lukt dat niet? Dat kan ook. Soms doen gebruikers op internet onvoorspelbare dingen, maar dat is dan ook wel een beetje de pracht van het internet.

“It’s the rush of discovering something new, creating and window shopping—and, more and more, real shopping—all at the same time.”

Pinterest voor lifestyle en travel brands

Op Pinterest is het dus vooral een kwestie van het uitdragen van een inspirerende boodschap door middel van beeld. Voor als nog zijn vooral vrouwen het makkelijkste te vangen met een goede Pinterest strategie, dus lifestyle en travel brands kunnen hier zeker hun voordeel mee doen. Window shoppen op Pinterest, wegdromen over witte stranden en genieten van de mooiste interieurs zijn misschien wel de nieuwe hobby’s van de éénentwintigste eeuw. Doe er je voordeel mee en pas bovenstaande tips vooral toe!

Vind je dat moeilijk? CLOUDSHAPED kan ook altijd helpen met het opzetten van een goede strategie, stuur ons vooral eens een mailtje!

Op welke manier zet jij Pinterest in?

 Bron: Marketers’ interest in Pinterest, Marketing News by Laura Schlereth

Leave a comment