shareable-tweets-cloudshaped

To share or not? Hoe creëer je shareable tweets voor je merk?

shareable-tweets-cloudshaped

Het heeft even geduurd, maar het lijkt erop dat social media marketing nu dan toch écht bij het werkveld van de communicatieprofessional hoort. Uit recent onderzoek van CMO (onderdeel van World Market Watch) blijkt dat marketeers verwachten dat de inzet van digitale marketing de komende vijf jaar zal blijven groeien en in sommige gevallen zelfs zal verdubbelen. En digitaler dan social media wordt het bijna niet. Instagram, Twitter, Facebook en sinds kort ook Snapchat zijn hot.

Social media research

Ze zeggen niet voor niets dat je het ijzer moet smeden als het heet is en wereldwijd duiken er onderzoeken op over het effect van social media, effectieve social media strategieën en de onderliggende wetenschap die zo’n grote rol speelt op het gedrag van de consument online. De handige marketing tool met de naam social media heeft echter wel wat voeten in aarde. Let’s take a closer look.

Shareability of tweets

Wat gaat er eigenlijk aan vooraf als men aangemoedigd wordt een tweet van CLOUDSHAPED te delen? Welke overwegingen maakt de consument om de uiting van een merk actief te delen of niet? En hoe kan een marketeer deze kennis effectief inzetten om tot de hoogste shareability van digitale communicatie-uitingen te geraken?

Uit onderzoek van Bóveda-Lambie, Perotti en Tuten (2015) blijkt dat de mate waarin een consument geneigd is een tweet te delen van een merk samenhangt met zowel de inhoud van de tweet als met het gebruikte platform. Er is geen one size fit’s all in de wereld van het community management en merken moeten rekening houden met de doelgroep om shareable content te maken.

Eager to share

Uit het onderzoek blijkt ondermeer dat mensen gewillig zijn om giveaways, infographics, afbeeldingen en aankondigigen te retweeten, maar dat ze niet al te happig zijn op het delen van ‘gesprekken’ wanneer het gaat om commerciële merken. In tegenstelling tot het delen van tweets van individuen, waarbij afbeeldingen minder vaak gedeeld worden dan curated content, video’s, links, nieuws en statistieken. Ook ‘gesprekken’ delen mensen sneller van een individu dan van een commercieel bedrijf, maar aankondigingen blijken minder nieuwswaarde te hebben voor het netwerk wanneer deze niet van een merk af komen.

Strong content

Maar wat moet de inhoud nog meer bevatten? Hoe moet je de boodschap communiceren? Vrolijk, enthousiast? Kalm of vooral professioneel? Positief geformuleerde tweets hebben in het verleden bewezen effectiever te zijn dan negatieve tweets. Ze moeten prikkelen, humor bevatten, inspireren of iemand volledig in shock brengen om snel geretweet te worden. Hetzelfde ingrediëntenlijstje kun je opschrijven voor het creëren van viral content.

Shareable tweets

Om effectief je brand awareness te vergroten onder een nieuw netwerk van je huidige volgers zijn give-aways, infographics, afbeeldingen en aankondigingen dus het meest effectief. Ben je een individu en wil je iets meer aan personal branding doen? Links, nieuws, video’s en curated content zullen het interessantste zijn voor je publiek. Formuleer positief, prikkelend en aansprekend. Inspireer, motiveer of shockeer om twitter in te zetten als een effectief social platform.

Maak jij gebruik van shareable tweets?

Leave a comment